Welkom

Welkom bij Shinju Communications.

Blog

Bij Shinju Communications geloven wij in het delen van kennis
over onze projecten en nieuwe technologieën.

Blog zoeken

Goede voornemens 2013 voor bedrijven

We leven in een snelle tijd waar veel verandert, en allemaal tegelijkertijd. Het missen van kleine maar relevante ontwikkelingen kan zorgen voor achterstand en heeft uiteindelijk grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. Vreemd genoeg merken veel organisaties veranderingen in de externe omgeving onvoldoende op omdat er in deze onzekere crisistijd een interne focus ontstaat. Een goed voornemen dat je als onderneming zeker moet hebben is: ”Leren vooruitkijken!”

Hieronder 13 goede voornemens die je als ondernemer zou moeten hebben.

 

1. Schrap onnodige kosten

Neem eens goed je periodieke kosten door. Wat heb je ècht nodig en wat kan goedkoper? Een goed moment om hier bij stil te staan. Kunnen de verzekeringen goedkoper? Misschien overstappen op een goedkopere webhost? Maak een lijst, vergelijk met anderen en stap over!

 

2. Netwerken

Kijk eens op de agenda van de KvK of lokale netwerkorganisaties. Het zal je verbazen hoeveel netwerkborrels er zijn. Altijd wel één in de buurt die in je agenda past.

 

3. Onderhoud je contacten

Onderhoud niet alleen contact met potentiële nieuwe klanten. Je bestaande klanten zijn minstens zo belangrijk. Zorg er voor dat je in hun gedachten blijft. Ze zijn immers de eersten die je aanbevelen aan nieuwe klanten.

 

4. Werk samen

Samen staan we sterk. Bundel je krachten met andere ondernemers, werk samen. Dit zorgt voor een completer en beter aanbod. Er komen wellicht nieuwe klanten uit voort.

Denk hierbij ruimer dan je eigen werkveld. Ik kan als webdesigner natuurlijk samenwerken met grafisch ontwerpers of programmeurs. Maar waarom zou ik niet samenwerken met een organisator van bedrijfuitjes? Ik zie al een bedrijfsuitje voor me waarbij werknemers in een workshop hun eigen website ontwerpen. Waarom niet?

 

5. Investeer in jezelf

Het is van groot belang om bij de tijd te blijven. Volg nieuwe ontwikkelingen op de voet en investeer daarin.

Volg die deeltijdstudie om een straks een nieuwe dienst te kunnen leveren of ga naar workshops in je omgeving. Leer je meteen weer nieuwe samenwerkingspartners of klanten kennen.

 

6. Neem tijd voor jezelf

Veel ondernemers zijn lange werkdagen gewend. Het kan dan zijn dat je in de sleur van de dag je werkzaamheden doet. Stop daar eens mee en stap van je werk af. Ga echt iets anders doen. Ga een stukje lopen of bel een vriend. Je gaat met een frisse blik verder gaan met je werk.

 

7. E-mail opruimen

Orden je e-mails. Maak mappen aan per klant of op datum. Reageer op oude mails of gooi ze in de map “archief”.

 

8. Computer updaten

Back-up, back-up, back-up! Je wilt niet dat belangrijke gegevens verloren gaan, sla ze daarom op op een externe harde schijf of dvd’s. Maar kijk ook eens wat er wèl weg kan. Dat ene programma die je ooit eens uit wilde testen? Alle snelkoppelingen op je bureaublad die je toch nooit gebruikt?

Ook bij je computer geldt dat je het overzicht moet houden. Maak gebruik van mappen en sleep daar je losse bestanden naar toe.

 

9. Kijk eens kritisch naar je website

Is je website nog up-to-date? Kijk eens kritisch naar je teksten. Laat ook een ander er naar kijken. Nieuwe blikken zorgen vaak voor nieuwe ideeën. Wij als Shinju Communications kunnen hiermee in helpen.

Bied je een nieuwe dienst aan? Heb je een product geschrapt? Werk het bij op je website.

 

10. Social Media Updaten

Ook Facebook, Twitter, LinkedIn en andere Social Media pagina’s zouden up-to-date moeten zijn. Bekijk je social media profielen eens kritisch. Dekken ze de lading? Pas ze aan als het nodig is.

 

11. Profiteer van de crisis

De crisis brengt veel kansen met zich mee. Mensen willen besparen, dus maak dit mogelijk. Maak niet meteen je product goedkoper, maar bied eens een goedkopere variant aan. Je boort hierdoor een hele nieuwe doelgroep aan.

 

12. Zeg eens ja

Stap eens uit je comfort-zone. Zie je ergens al heel lang tegen op en heb je nooit ‘ja’ durven zeggen? In 2013 doe je dit wel. Je kijkt daardoor met een frisse blik naar je eigen bedrijf.

 

13. Zeg eens nee

Durf ook eens nee te zeggen. Als ondernemer is het soms verleidelijk om elke opdracht aan te nemen. Maar past de klant wel bij je? Maakt die enorme opdracht je wel gelukkig? Kan je het wel echt aan? Is het antwoord nee, zeg dan ook nee.

Verwijs de klant door naar een ondernemer voor wie de opdracht wèl geschikt is. Diegene doet dit wellicht ook voor jou.

Print Post E-mail Post
0 reacties
Laatste reacties
Heidi Huim
Heidi Huim zei op 27 Sep 2012 15:20:19: "Ik werk veel al met blogs die over mijn si..." op Checklist Link Building 2012
Shinju.nl
Shinju.nl zei op 27 Sep 2012 13:44:33: "@2 Ja hoor Johan dat is zowel altijd mogel..." op Semantisch web
Johan zei op 25 Sep 2012 17:10:37: "Een website semantisch laten maken, is dat..." op Semantisch web
Shinju.nl
Shinju.nl zei op 25 Sep 2012 11:12:41: "Ook een goede semantische website of webwi..." op Semantisch web

 

Chat